woensdag 26 april 2017

De menstruatie cup...

Het lijkt wel of het de laatste tijd een enorme hype is; de menstruatie cup. Overal zie je er ineens artikelen over verschijnen en bloggers en vloggers er over praten. Zelf was ik al een tijdje bezig met het zoeken naar betere alternatieven voor de standaard maandverband en tampons want het zat me toch niet helemaal lekker.  Zo probeerde ik producten van sanature en overwoog ik om yoni te proberen. Tot ik in Duitsland bij de dm een menstruatie cup zag liggen (hier zijn ze overigens ook aardig voordeliger als in Nederland!)
. Ik besloot deze mee te nemen en het maar eens te proberen.

Ik kocht de meLuna cup, hij is verkrijgbaar in verschillende maten en op de verpakking kun je lezen wat voor jou de beste optie is. Het is een zacht cupje wat van hetzelfde materiaal is gemaakt als bijvoorbeeld speentjes en is lekker flexibel. Het lijkt wel een behoorlijk gevaarte wat je er in moet stoppen maar echt geloof me, als je de slag te pakken hebt voel je het niet zitten.

Dus, wat zijn mijn bevindingen? Eigenlijk ben ik wel enthousiast! Eerlijk is eerlijk, je moet er echt aan wennen en het is even oefenen om het goed in te brengen en er weer uit te halen maar als je dat onder de knie hebt is het echt ideaal. Je lekt gewoon niet door. Echt helemaal niet. Het cupje zuigt vacuüm waardoor er niks langs kan en dat is echt fijn, ik voel me er een stuk zekerder van. Bij een tampon moet je er om denken dat je deze optijd verschoond in verband met kans op de tamponziekte (toxic shock syndrome). Dat is bij de cup niet het geval, wel raden ze aan om hem na 12 uur te verschonen, ook wel zo hygiënisch natuurlijk. Het komt er dus eigenlijk op neer dat je hem s'ochtends in kan doen, dan gewoon naar school of werk gaat en als je weer thuis komt na een lange dag er pas aan hoeft te denken(een hele nacht slapen is ook geen enkel probleem). Niks geen geknooi in openbare toiletten of gehannes op je werk. Althans dat is mijn ervaring. Ik vond mijn menstruatie altijd behoorlijk heftig qua vloeien toen ik nog maandverband gebruikte en lekte regelmatig door ondanks dat ik altijd de ultra absorberende night varianten gebruikte, maar nu ik de cup gebruik zit ie vaak na een dag (of nacht slapen) bij lange na niet vol. Best fascinerend om te zien.

Ik vind het vooral als je het niet gewend bent in het begin wel een hele onderneming om hem goed op zijn plek te krijgen. Dat vergt echt even tijd en aandacht. En het verwarrende is ook dat veel mensen zeggen, nee ik voel hem echt niet zitten. Klopt ook wel voor die mensen waarschijnlijk, maar ik moest er toch even aan wennen. Ik denk ook dat het komt omdat je je er dan heel erg van bewust bent dat je dat ding er in hebt gestopt. Maar het is ook wel wat groter als een tampon natuurlijk dus ja ik voelde het in het begin wel een beetje. De eerste dag heb ik het de hele dag gevoeld. Niet storend, het deed geen pijn, het zat niet in de weg of wat dan ook maar ik voelde wel dat ie er zat. De 2e dag echter was dit na een half uurtje over. De 3e dag na een kwartiertje.. Ik denk dat ik er gewoon aan moest wennen. Maar als je er aan gewend bent en is het echt heel handig!

Maar... Ben jij zo iemand die niet tegen bloed kan of die misschien wel een beetje vies is van zichzelf dan is dit echt niet wat voor jou. Je moet er namelijk echt even mee oefenen en dat vergt nou eenmaal wat gehannes down under zegmaar. Wat dat betreft is een maandverbandje inleggen een stuk sneller en daarbij hoef je niks aan te raken. Hiermee moet je echt op onderzoek uit, want 't zit net wat anders als een tampon.

Kortom, ik ben eigenlijk wel om. Het maakt voor mij een menstruatie een stuk makkelijker en voordeliger. Je hoeft nu ook niet steeds pakjes maandverband of tampons te blijven kopen. Beter voor je portemonnee en voor het milieu! Het kost alleen even wat tijd om er aan te wennen.
Ik kan het iedereen aanraden!

Ik kocht de MeLuna menstruatie cup bij de dm in Duitsland voor €15,95 maar ook online kun je verschillende cups vinden.

Wat vinden jullie van de menstruatie cup trend?

Liefs, Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten