dinsdag 17 november 2015

Make-up voor beginners! What to buy?

Inmiddels gebruik ik al ruim 13 jaar make-up, wat begon met 2 bourjois oogschaduws, 1 transparante hema lipgloss en een blauwe etos mascara is inmiddels uitgegroeid tot mijn grootste hobby en een hele kaptafel vol met make-up met zowel budget als high-end producten. Toen ik begon met make-up dragen had ik geen idee wat alles was en waarvoor ik het kon gebruiken. Ik ben met heel wat missers aan spullen thuis gekomen maar heb ook vele pareltjes ontdekt. Regelmatig hoor ik collega's over hun dochters die nu net een beetje aan de gang gaan met make-up en dat ze graag willen weten wat en waar ze het beste spulletjes van kunnen kopen want er is zoveel te koop. Met dit als inspiratie wil ik jullie wat tips geven om heel budget je basis aan te leggen, en alles gewoon bij de drogist vandaan. Ook ga ik proberen uit te leggen waar je alles voor gebruikt. Je kan er natuurlijk voor kiezen om ook online dingen te kopen zoals via Ebay, of verschillende webshops maar vandaag gaan we gewoon even voor het meest voor de hand liggende, namelijk wat er in de winkels te krijgen is. Dan kan je namelijk zelf ook eerst even kijken en voelen of je het wel wat vind.

In dit artikel ga je een hele boel Catrice en Essence voorbij zien komen. Ik word absoluut niet betaald om hun aan te prijzen ofzo, maar ik vind dit zelf gewoon superfijne budget merken die ik absoluut zou aanraden voor elke beginner. Het is niet duur, en de kwaliteit is hartstikke prima! Ik weet dat beginners misschien nog niet uitgebreid gaan contouren of een primer zouden dragen en dergelijke maar toch wilde ik daar ook producten voor toevoegen aan deze lijst. Ik zelf vond het namelijk vroeger ook geweldig om gewoon dingen uit te proberen met make-up, ook al was ik er nog niet zo goed in. Als je er mee gaat oefenen word je er vanzelf heel goed in. En je kan natuurlijk zelf kiezen of je deze producten zou willen aanschaffen of niet.

Let's get crackin' want het word een lang artikel!

Primer: 
Primer is een vloeibaar goedje wat je op je gezicht smeert voor je make-up gaat aanbrengen. Het kan verschillende bij functies hebben zoals roodheid verminderen of matteren maar het is voornamelijk bedoeld om je huid wat egaler te maken (bijvoorbeeld als je goed zichtbare porieën hebt) en zodat je make-up langer en beter blijft zitten. Ik heb een hele poos de All About Matte primer van essence gebruikt, maar ik kan niet terugvinden of deze nog steeds word verkocht. Tegenwoordig ligt bij een hoop kruidvat filialen wel het merk MUA in de schappen en deze heeft ook een prettige primer, namelijk de MUA Matte Perfect Primer. Deze kost €5,49


Foundation:
Dit is wat mij betreft wel een absoluut musthave product. Dit is wel een heel persoonlijk product vind ik. Het kan namelijk per huidtype erg verschillen hoe een foundation uitpakt. Ik zelf vind de foundations van Catrice prettig in de budget sector. Mijn huidige foundation is er ook van (de even skin tone foundation in 005). Foundation gebruik je om je huid een egalere kleur te geven. Als je een foundation gaat kopen moet je wel heel goed letten op de kleur. Je wilt er namelijk niet bij lopen als een wortel of als een spook. Persoonlijk zou ik liever een iets lichtere foundation kiezen als een te donkere, een lichte foundation kan je namelijk altijd nog een beetje opwarmen met een bronzer. Meestal staan er wel testers bij de foundations, Ga het liefst met een make-up loos gezicht naar de winkel en test het op je kaaklijn, dus niet op je hand. Je hand kan namelijk qua huidskleur best wel verschillen van je gezicht. Als de foundation op je kaak goed lijkt te matchen (dus niet te oranje, niet te donker, niet te geel, niet te roze, niet te wit) heb je de jouwe gevonden. Dit is wel echt een lastig klusje, ik raad je dan ook aan om iemand mee te nemen die hier wel ervaring mee heeft. Catrice foundations kosten tussen de €6,00 en €7,99. Maar misschien zit er voor jou wel een geschikte foundation in het essence schap, die kun je al vanaf €3,49 vinden.


Concealer
Concealer gebruik je om oneffenheden mee te verbergen. Dus heb je een dikke puist of veel rode plekjes in je gezicht, neem je een beetje concealer en dat breng je hier over heen aan en het lijkt net alsof er nooit wat gezeten heeft. Je kan het zowel onder als boven je foundation gebruiken. Er zijn verschillende soorten concealer, zo heb je bijvoorbeeld 'color correcting' concealers dat kunnen bijvoorbeeld palletjes zijn met gele, groene en rozige concealer maar ook gewoon huidskleurige concealer. Ik zelf gebruik gewoon huidskleurige concealer. Het liefst gebruik ik er 1 die lichter is als mijn huidskleur omdat ik er dan een beetje mee kan highlighten onder mijn ogen en dergelijke. dit zorgt voor een frissere blik en corrigeert gelijk wat meer je wallen. Maar als je nog niet zo ver bent zou ik gewoon simpelweg gaan voor een concealer die past bij jou huidskleur waarmee je verdere oneffenheden na je foundation kan camoufleren. Ik gebruik op dit moment de Catrice Liquid Camouflage High Coverage Concealer. Deze kost €3,59 

Poeder: 
Om ervoor te zorgen dat je foundation wat beter blijft zitten kun je een poeder aanbrengen over je foundation. Dit maakt je make-up gelijk wat matter. Misschien vind je je foundation nog niet dekkend genoeg, dan kan je ook kiezen voor een poeder met een kleurtje zodat je de dekking wat verhoogt. Ik ga nu even voor de transparante variant en raad jullie de Essence All About Matt! fixing compact powder (€2,99) en de Catrice Prime and Fine Mattifying Powder Waterproof (€4,99) aan.



Wenkbrauwpotlood:
Misschien heb je van jezelf hele mooie volle wenkbrauwen en wil je hier helemaal niks aan doen, maar misschien heb je ook wel hele dunne streepjes waar ook nog eens wat plekjes tussen zitten waar wat haartjes missen. Dan is een wenkbrauw potlood een uitkomst. Hiermee teken je er gewoon wat bij of kleur je je hele wenkbrauw in. Ik gebruik vaak de Essence Eyebrow Designer. Deze is verkrijgbaar in verschillende tinten (bijpassend bij de kleur van je haar/wenkbrauwen) en kost €1,59.

Oogschaduwbasis
Dit is zoiets waar ik pas heel laat achter kwam maar wat echt een verschil maakt voor je oogschaduw. Het is gewoon een huidskleurig goedje wat je op je oogleden smeert voor je oogschaduw gaat aanbrengen. Het zorgt ervoor dat je oogschaduw beter hecht en dus beter tot zijn recht komt. 
Ik gebruik graag de I Love Stage oogschaduwbasis. Deze kost €2,59


Oogschaduw
Oh als ik ergens gek op ben! Op het gebied van oogschaduw is er zoveel te koop. Als je begint met make-up zou ik je aanraden een basis palletje te kopen. Zo kan je bijvoorbeeld gaan voor MUA undressed of undress me too paletten. Deze kosten €5,99 voor 12 kleurtjes oogschaduw die echt heel bruikbaar zijn en de kwaliteit is ontzettend goed! 




Mascara: 
Om je wimpers wat extra te laten opvallen gebruik je mascara. Mijn absolute favoriete budget mascara is de Essence I Love Extreme Crazy Volume Mascara. Deze kost €2,59

Eyeliner
Een randje langs je wimperlijn om de look af te maken. Het is wat dit betreft maar net waar je van houd, om mee te beginnen is een simpel oogpotloodje handig, maar een stiftje werkt ook heel goed. Misschien heb je er heel vlot handigheid in en wil je een wat intensere look en wil je voor een liquid liner gaan. Op de waterlijn (dus het randje onder je oog waar je wimpers ook zitten) breng ik persoonlijk het liefst een wit lijntje aan. Dit laat je ogen wat groter lijken en ik hou nou eemaal van grote kijkers. Essence eyeliners zijn te koop tussen de €2,00 en €3,00 oogpotloodjes zijn al te krijgen vanaf €1,00 

Bronzer: 
Dit gebruik je om je gezicht een beetje meer dimensie te geven. Je krijgt hiermee een beetje het effect alsof je gezicht wat zon gezien heeft maar je kan er ook mee contouren. Ik zou zelf kiezen voor een matte bronzer die niet al te oranje is. Ik breng het dan heel subtiel aan op mijn slapen, als je een vissenmondje maakt in die holtes zegmaar en langs mijn haarlijn. Kies bijvoorbeeld de Catrice Sun Glow Matt Bronzing Powder.Deze kost €3,99 



Blush
Blush hoef ik denk ik niet echt toe te lichten, gewoon een fijn kleurtje op je wangen. Mijn moeder noemde het vroeger altijd rouge! Maar voor dit geld, kies een leuk kleurtje en breng vooral niet te veel aan!! Kies bijvoorbeeld de Essence Silky Touch blushes. Deze zijn beschikbaar in verschillende kleurtjes en kosten €2,59 

Highlight: 
Highlight producten gebruik je net boven je blush, een beetje op je neus, en voorhoofd om je gezicht die gezonde glow te geven. Ze zijn vaak niet zo gepigmenteerd (moet ook niet) maar geven wel een hele mooie glans. Ik ben zelf heel erg gek op de MUA undress your skin shimmer highlighter en zou je deze dan ook aanbevelen. Deze kost €5,99 maar zowel Essence als Catrice hebben ook voordelige highlighters in hun assortiment. Let dan ook vooral op de limited editions die er op dat moment zijn in de winkel! Met een hihglight poeder kun je heel lang doen namelijk!


Lipproducten
Voor de een is een lippenbalsem voldoende, voor de ander kan de kleur niet gek genoeg en weer een ander houd van een subtiel glansje. Wat dit betreft zeg ik kies gewoon wat je mooi vind. Catrice, essence, mua, nyc, het maakt niet uit, over het algemeen zijn de budget lipsticks tegenwoordig hartstikke goed! Een lipstick die ik zelf erg veel draag is de Catrice Ultimate Colour lipstick in 030 on the pink side of life. Deze lijkt heel erg op M.A.C. please me. Deze lipsticks kosten €3,99 

Fixing spray:
Dit is een soort haarlak maar dan voor je make-up. Het zorgt ervoor dat je make-up wat beter blijft zitten gedurende de dag en als je make-up er wat poederig uitziet is dat met een paar spraytjes over je gezicht als het goed is ook minder of zelfs helemaal weg. 
Ik gebruik momenteel de MUA Pro-base Fixing Mist (€6,99) 

Kwasten:
Als je begint zou ik een grote poederkwast, 2 blush kwasten (1 voor je blush en highlight en 1 voor je contour/bronzer), en 1 zachte fluffy oogschaduw kwast en een wat compactere oogschaduw kwast kopen. Dan kom je al een heel eind. Deze kwasten zou je kunnen kopen van Catrice en Essence of ook bijvoorbeeld bij de Hema. Prijzen varieren tussen de €2,00 en €6,50 (€6,50 betaal je bijvoorbeeld voor een hele grote fluffy poederkwast). Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om gewoon eens heel goed het internet af te spitten en bijvoorbeeld kwasten te kopen van bijvoorbeeld Elf of sets van Ebay. Dan koop je waarschijnlijk een hele set met kwasten voor allerlei doeleinden voor veel minder geld. 

Ik geloof dat ik inmiddels alles wel heb gehad! Als je nou helemaal budget wilt gaan moet je vooral de folders goed in de gaten houden. Er zijn regelmatig leuke aanbiedingen waardoor je drastisch kan bezuinigen op je make-upjes. Kijk ook eens bij de Action en de BigBazar regelmatig liggen daar merken als MaxFactor en dergelijke voor veel minder als bij het Kruidvat of de Etos. Bij Big Bazar verkopen ze ook het merk W7 wat ook leuke budget artikelen verkoopt. Verder is het ook lucratief om toch online te shoppen. Neem websites zoals www.eyeslipsface.nl of www.boozyshop.nl maar zoals ik ook al vaker zei Ebay. Daar kun je bijvoorbeeld mooie liquid lipsticks of eyeliners voor nog geen euro per stuk krijgen of blushpaletten met meerdere kleuren blush voor rond de €5,00 ofzo of kwastensets voor onder de 10 euro. Wees dus een beetje creatief, dan kom je er wel als je met een klein budgetje moet beginnen. 

Hopelijk hebben jullie er wat aan! 

Liefs, Marjolein 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten