woensdag 10 april 2013

Zelf een pony knippen

Hallo allemaal!!

Zoals wel vaker was ik mijn haar weer eens een beetje zat zoals het was. Ik wilde compleet wat anders zonder mijn lengte en blonde kleur te verliezen.
Dan is er eigenlijk maar 1 optie: een pony.
Dus een paar weken geleden ging ik naar de kapper met dat verzoek. Ze raadde me aan om toch eerst voor een lok te gaan. Een pony was meteen wel erg drastisch. Ook had ik aan de voorkant van mijn haar een kruin dus ze wist niet of het wel mooi zou zijn. Dus met lok ging ik de zaak uit. Na een paar dagen vond ik toch dat mijn haar er nogsteeds ongeveer hetzelfde uitzag en om nou weer naar de kapper te gaan (vooral nu t geld bijna op is) vond ik erg zonde.

Aangezien ik best handig ben met mijn haar en ik ook best wat lef heb dacht ik: dit kan ik best zelf! Dus dat heb ik gedaan en ik heb er geen moment spijt van gehad! Ik ga jullie vertellen hoe ik het heb gedaan zodat de durfals onder ons het ook kunnen proberen.

Wat ontzettend belangrijk is voordat je uberhaubt aan je haar gaat zitten is dat je onderzoek doet. Research, research, research. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Zorg echt dat je zo veel mogelijk filmpjes en blogs over haar knippen gezien hebt, zodat je weet waar je aan begint. Dus als je klaar bent met lezen en denkt: Dit ga ik ook doen! Eerst even een rondje youtube onder zoekterm: how to cut bangs.

Gebruik ook geen keukenschaar of iets dergelijks! Heb je er geen? Bij 't kruidvat verkopen ze voor €7,99 kappersscharen dus gebruik die! Het hoeft geen dure te zijn, 'echte' kappersscharen zijn heel duur omdat deze goed in de hand moeten liggen, langer mee moeten gaan en minder snel bot worden. Jij knipt alleen een keer in de zoveel tijd je pony dus heb je zo'n dure echt niet nodig. Gebruik die schaar ook echt alleen voor je haar anders wordt 'ie bot en ziet je haar er niet uit.

Dan het echte werk.
Section your hair: maak een soort van driehoek in je haar. Je kan het 'bochtje' van je wenkbrouw bijvoorbeeld gebruiken als richtlijn. Zie ook de foto hier onder.
Dit is ook een kwestie van gevoel en smaak. Speel wat met de scheidingen tot je tevreden bent met hoe het haar valt maar houd altijd de driehoekvorm aan, deze zorgt voor een mooie volle look.
(haha let niet op mijn hoofd, moest wel even in de spiegel kijken of de foto goed was(A) en sorry 'bout the uitgroei!)

Dan kan het knippen beginnen. Denk er om knip altijd kleine beetjes! Zo kun je foutjes voorkomen en/of snel bijwerken zonder dat er meteen een gigantisch stuk haar weg is. Wat ik heb gedaan is het middenste deel recht knippen en naar buiten toe het haar steeds ietsje langer laten. Heel gelijkmatig maar je kan ook voor helemaal recht gaan natuurlijk. Je kan de puntjes iets inknippen voor een speelser en minder strak effect.
Begin je met mega lang haar? Knip dan eerst je pony'section' tot ongeveer je neus en werk daarna met kleine beetjes tot de gewenste lengte.
Opmerking: Op youtube zie je veel meiden die de 'twist-technique' gebruiken. Als je dit wilt proberen, probeer dit dan als je net begint en dus een klein stukje en knip het dus niet meteen op 'gewenste lengte'.
Ik heb deze ook geprobeerd toen ik het nog ietsje langer had en bij mij kwam het er niet zo uit te zien als ik dat wilde, dus ben ik maar 'handmatig' verder gegaan zoals hierboven beschreven.

Als het goed is ben je nu al een heel eind. Een kwestie van afstijlen met je fohn of stijltang en klaar is kees. Nog een tip: knip je voor het eerst? Knip op droog haar. Als je voor het eerst knipt en ook nog eens op nat haar heb je de kans dat je perongelijk te veel haar knipt. Dat lijkt tijdens het knippen dan niet zo, maar als je je pony daarna in model gaat fohnen is je pony ineens een paar mili/centimeters te kort en dat willen we niet!!
Wat ook handig is, is om de eerste keer je pony wat aan de lange kant te laten. Als je het dan toch niet mooi vind kan je het wat makkelijker tot een'side swept' bang (schuine pony) laten omtoveren.
Bij mij lukt het ook om mijn haar als een side swept bang te dragen.

Ik heb een gordijntje/mijn pony valt raar wat nu?
Don't worry, je hebt je haar waarschijnlijk een poos op de oude manier gedragen of een kruin op een bepaalde plek. Gewoon iets meer tijd in steken door je pony steeds goed in model te fohnen/stijlen en dan een beetje haarlak er overheen. Je zult merken dat je haar 'went' aan zijn nieuwe stand en dus na een tijdje vanzelf beter valt. Meestal duurt dit ongeveer een week. (Er zijn natuurlijk uitzonderingen bij mensen met extreem eigenwijze kruinen..)

Dit is het resultaat bij mij:

goed gelukt toch!!:D


Hopelijk heeft mijn blog jullie vooruit geholpen! Als jullie zelf een poging hebben gedaan laat dan vooral een foto achter! Ik ben benieuwd!!

Liefs, Marjolein




Geen opmerkingen:

Een reactie posten