dinsdag 16 april 2013

Fondant taart met dr oetker wolkencake

Hallo Allemaal!!

Een paar weken geleden was mijn moeder jarig, the big 50!
Dat vroeg natuuuurlijk om een taart! En ik moest en zou er een maken.
Met mijn verjaardag heb ik voor het eerst een fondant taart gemaakt.
Deze taart had ik gemaakt met normale cake. Opzich prima, maar die viel wel zwaar!
(I know, het hoort met kapsel maar hey, ik ben eigenwijs!:D) Ook het fondant had ik zelf gemaakt van marshmallows en dat is toch lang niet zo stevig als kant en klaar fondant en het kost VEEEL meer tijd.

Toen zag ik ineens de recalme van de dr. Oetker wolkencake. Luchtige cake, die moet ik hebben! Dacht ik. Dus voor mama's verjaardag heb ik die cake in huis gehaald. Ze hebben 3 smaken: Vanille Choco, Choco en Citroen. Ik ben voor citroen gegaan. Lekker fris! En bij ons lust eigenlijk niemand behalve ik chocolade cake.

En nu zal ik jullie vertellen hoe ik het heb gedaan. Zoals bijna alles uit het dr. Oetker assortiment is het bakken zo gedaan, maar het levert echt een mooie cake op! Deze cake komt mooi hoog op en in een iets bollende vorm. Voor wat ik in gedachte had gewoon perfect. Ik hoefde niks bij te snijden of te stapelen. Alleen een keer door de helft voor de vulling. (je moet de cake gewoon bakken in een springvorm)

Als vulling heb ik een laag aardbeien jam en een laagje slagroom gebruikt. Vervolgens de helft cake er weer op en dan ben je al bijna klaar voor het fondant.
Ik heb een beetje jam gebruikt als plaklaagje tussen de taart en het fondant. Meestal laten ze zien dat je dat eigenlijk het beste kan doen met botercreme maar dat vind mijn moeder niet lekker dus dat heb ik er uit gelaten. Ik heb het ook absoluut niet gemist in de taart!

Dan word het een kwestie van kneden en versieren. Je fondant moet wat zachter worden zodat je het mooi kunt uitrollen. Mijn moeder wilde graag een wit met roze taart dus heb ik wit fondant gekocht (ook van dr. Oetker, uit de cupcake serie, ik heb wel 4 pakjes ofzo gekocht) Deze heb ik allemaal samen gekneed en uitgerold. Gebruik bij het kneden en rollen a.u.b. poedersuiker op je werkblad!!! Je fondant gaat geheid kleven aan de ondergrond als je het niet doet en dan komt 'ie dus niet mooi los en krijg je het niet mooi om de taart. Het is ook handig om een plastic deegroller te gebruiken. Heb je alleen een houten, doe er dan wat huishoudfolie omheen.
toen ik het witte eenmaal om de taart had zitten heb ik de restjes bij elkaar gekneed en even apart laten liggen.
Ik wilde een 'quilted' effect op de taart maken, dat staat heel chique. Ik had een uitsteek vormpje in de vorm van een ruitje en daarmee heb ik de hele taart bewerkt. Zo simpel is het eigenlijk wel! Gewoon zachtjes het vormpje er in drukken tot je de vorm blijft zien. Niet te ver doordrukken, dan zie je de cake door je fondant heen, dat is lelijk.

Toen heb ik de resten fondant bij elkaar gepakt en mijn wilton's kleurstof in roze erbij gepakt. Met een tandenstoker dip je in de kleurstof en dit veeg je dan af aan je fondant. Dat is meer dan genoeg. De kleurstof is heel sterk. Daar heb je weinig van nodig. (wilton's kleurstof kan je kopen bij Jamin)
Nu moet je wederom heel veel kneden. Net zo lang tot je fondant egaal roze (of elke andere kleur die jij leuk vindt) is.
Toen heb ik een grote strik gemaakt van het fondant.(Er staan echt legio filmpjes op youtube hoe je een strik maakt) Een handige tip als je ook een mooie strik wilt maken is om een beetje huishoudfolie in de lusjes van de strik te doen en de strik dan eventjes in de koelkast te leggen. Het fondant word dan weer wat harder en dan blijft je strik dus mooier in model.
Van een beetje water en poedersuiker heb ik als het ware een soort lijm gemaakt waarmee ik de strik heb vastgeplakt op de taart.
Toen heb ik kleine zilveren eetbare balletjes op de hoekjes van elk ruitje gelegd. In elk hoekje heb ik eerst een drupje suikerwaker gedaan zodat ze beter blijven plakken.

Nu lijkt de taart al heel wat maar je ziet altijd nog het lelijke randje aan de onderkant (althans bij mij, want die stukjes netjes wegsnijden lukt me nog niet zo goed). Gelukkig had ik nog heel wat roze fondant over dus heb ik een hele lange roze sliert gemaakt en deze er overheen geplakt. Simpel en super effectief en het staat ook nog eens heel erg leuk. Om het randje waar de sliert samenkomt te verbergen heb ik over het hele lintje een aantal bloemetjes van suikerwerk geplakt, zo lijkt het toch een geheel.
Ik vond de taart zo al wel af, maar mijn moeder wilde graag nog 1 bloemetje in het midden op het strikje dus dat heb ik dan nog maar gedaan. Dit is het resultaat:


Mooi geworden toch?! Mijn moeder was er heel blij mee, en hij smaakte echt belachelijk lekker! Die frisse cake in combinatie met de jam en slagroom was een topper, ik gebruik dus in het vervolg de wolkencake van dr. Oetker als ik een taart bak!

Als jullie op deze manier een taart bakken, laat dan een foto achter! leuk!

Liefs, Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten