donderdag 23 mei 2013

De deo kwestie!

Alweer een tijdje geleden kwam een vriendin van mijn moeder op visite. Eenmaal lekker aan de klets met mijn moeder hoorde ik haar zeggen: Deodorant uit een spuitbus gebruik ik niet meer! Dat veroorzaakt kanker! Dat was op het nieuws!
Ik vond dat maar een rare opmerking en was het al gauw vergeten. Totdat ik laatst weer een paar blogs tegen kwam over 'kankerverwekkende' stoffen in deodorant. De vriendin van mijn moeder had het dus niet helemaal goed begrepen. Het ging niet om spuitbussen maar om een aantal 'ingredienten'.

Na een boel research (wat echt te ingewikkeld is om in jip en janneke taal uit te leggen) kwam ik erachter dat we ons nergens zorgen over hoeven te maken. Uit onderzoek is gebleken dat deze stoffen (aluminium chloride/parabenen) in de hoeveelheden die wij gebruiken en hoe wij het gebruiken niet schadelijk voor ons zijn. Als je even googled op aluminium chloride, parabenen of op deodorant slecht of iets dergelijks zullen de verklaringen over de onderzoeken je om de oren vliegen.

Echter kan ik mij goed voorstellen dat je je toch niet helemaal prettig voelt bij stoffen waar een linkje mee is naar kanker, of dat je uberhaubt liever iets natuurlijks gebruikt. Daarom ging ik bij het kruidvat eens op zoek naar iets natuurlijks!
En dat vond ik! (helaas was het op dat moment de enige 'natuurlijke' deodorant in het schap, de rest was uitverkocht)

Dit is de 'natuurlijke' deodorant van Crystal de ingredientenlijst is behoorlijk kort en deze deo is op basis van 'minerale zouten'.
Dat is te ruiken ook. Als je de deodorant opspuit ruikt het ietwat zoutig. Deze geur verdwijnt binnen een paar seconden en dan ruik je echt helemaal niks meer.
Ook handig als je het (net als ik) jammer vind dat je deo altijd mixt met je parfum!

Wat heel fijn is aan deze deodorant is dat je na het opspuiten normaal kan ademen. Ik voel me altijd alsof ik deo aan het happen ben na het opspuiten van mijn 'oude' spuitbus deo. Deze deodorant heeft een pompje en stuift dus niet zo! Fijn voor jezelf en je omgeving dus.

Natuurlijk en geurloos, allemaal leuk en aardig maar werkt het wel? Ja! Een uurtje flink zweten in de sportschool overleeft het niet maar dat doet bij mij geen enkele deo. Maar een normale dag heeft het wel overleefd bij mij!

Misschien ken je de ietwat donkere vlekken onder je oksels ook wel? Deze worden ook veroorzaakt door onder andere deodorant. Ik heb gemerkt dat tijdens het gebruik van deze deo die  plekken iets zijn verminderd! Fijne bijkomstigheid.

Deze deodorant is verkrijgbaar bij het kruidvat en kost €3,99

Vind je dit wat te duur kan je altijd nog zelf aan de slag gaan. Op youtube kun je het kanaal 'beautysplurge' vinden. Deze meid maakt vanalles zelf, waaronder een deodorant! Hieronder heb ik de filmpjes gelinkt. Het hele gebeuren bestaat uit 2 delen. Vandaar de part 1 en 2 ;)
PART 1
PART 2

Wat is jullie ervaring met natuurlijke deo's? :)
Liefs, Marjolein


Geen opmerkingen:

Een reactie posten