dinsdag 7 februari 2012

vintage/retro/pin-up look

Hallo Allemaal!!

Ik heb weer eens inkopen gedaan... Ik had namelijk een borstel nodig want m'n oude viel een beetje uit elkaar van ellende maar natuurlijk kom ik dan weer thuis met meer dan alleen een borstel. Later in dit artikel kom ik daar op terug maar eerst vintage/retro/pin-up...

Sommigen van jullie weten misschien wel dat ik gek ben op vintage/retro/pin-up looks en daarom zal ik er in dit artikel dus veel aandacht aan schenken.
Voor de genen die niet weten wat ik met deze look bedoel zal ik hieronder enkele voorbeeldjes laten zien:

 

Je moet dus een beetje denken aan een jaren 40, Marilyn Monroe en Ditta von Tease achtige stijl
Het is wat extravagant allemaal voor deze tijd, maar wel sexy en vrouwelijk!

Kleding
Bij toeval kwam ik laatst op een te gekke webshop terecht: www.topvintage.nl zij verkopen allemaal kleding in deze stijl. Sommige dingen zijn heel extravagant maar andere dingen zijn ontzettend draagbaar. Hun schoenen zijn overigens ook SUPER!
Ik heb zelf ook 1 jurkje van deze webshop namelijk deze:
maar ik denk dat ik er nog wel meer ga bestellen op den duur. Ik word spontaan hebberig als ik even op die site kijk namelijk!
De service van de webshop is echt ontzettend goed! Ze leveren heel snel, hebben alle kledingstukken en schoenen exact na gemeten zodat je bijna zeker bent dat je de goede maat besteld en als iets niet goed is kan je gewoon je geld terug krijgen!
Dus als je zoekt naar supergave vintage kleding moet je bij topvintage zijn. Ook als je een grote maat hebt kan je er trouwens terecht!
Tip: Geen zin om veel geld uit te geven aan retro kleding? vraag eens aan je oma of zij nog spullen en kleding heeft bewaard van toen zij jong was. Misschien vind je daar nog wat tussen wat pas echt retro is. Zij hebben tenslotte in de jaren 40 geleefd!

Make-up
Als je zoekt op pin-up of vintage make-up looks zullen je 2 dingen opvallen: de cat-eye en de vuurrode lippenstift. Deze 2 dingen zijn echt kenmerkend voor een vintagelook.
Nou kan ik het je voordoen.. Maar wie kan het nou beter laten zien als de make-up artist van Ditta von Tease himself? het filmpje is wel engels!

Haar
Haar stijlen zijn er genoeg binnen de vintage/pin-up look. Een ding hebben ze echter wel allemaal gemeen: je moet krullen hebben!
Veel gebruikte krullen zijn de zogenaamde 'pincurls' deze krullen rol je zonder roller of iets dergelijks plat op je hoofd en maak je vast met knipjes en laat je de hele nacht zitten. Het is heel makkelijk maar het kost wel ontzettend veel tijd. Als dit wat te vaag klinkt zoek dan eens op youtube naar pincurls dan zijn er echt ontzettend veel filmpjes die je laten zien hoe je deze pincurls maakt
Als je net als ik vind dat pincurling veel te lang duurt kan je ook schuimrollers kopen. Als je dan savonds gedouched hebt doe je pluk voor pluk een beetje gelspray in je haar en doe je de schuimroller er in en die laat je zo de hele nacht zitten. smorgens heb je dan een bos krullen. De krullen zullen een beetje plakken door de gel spray maar je zult zien dat je bij praktisch elke vintage look je krullen er gedeeltelijk uit moet borstelen voor dat zachte golvende effect.
En dat brengt mij bij het tripje naar de kruidvat!
Ik wilde dus ook een vintage look gaan maken in mijn haar maar mijn rollerset is prut, mijn krultang heb ik een half uur profijt van en dan zijn de krullen weer weg en met mijn papilotten staan mijn krullen alle kanten op behalve de goede (doordat je ze rond buigt) en pincurls duurden me veel te lang dus ik moest schuimrollers! (en nog wat andere spulletjes... hihi)

even een lijstje van wat er te zien is op de foto en wat het kost:
4x pakje schuimrollers (5 stuks per pak) van hair essentials  €1,59 per pakje
grote haarborstel hair essentials €2,99
toupeer kam hair essentials €0,99
gelac (gelspray) kruidvat eigen merk €2,69
lipliner 070 the roof is on fire van catrice €2,29

Zoals je ziet zijn de schuimrollers dus heel erg goedkoop en je kunt ze heeel lang gebruiken. Een voordeel van schuimrollers is ook dat het je haar niet zo beschadigd als een krultang o.i.d. Mijn ervaring is ook dat met 'opdroogkrullen' de krullen veel langer blijven zitten!
Ik heb ook een toupeer kam gekocht (oepsiee was mijn oude kwijt..) want je ziet bij vintage looks vaak dat je je haar moet verdelen in verschillende 'sections' dat gaat wat makkelijker met een toupeer kam en af en toe zie je dat je stukjes moet touperen dus ook een aanrader om te kopen/in de kast te hebben.
Een lipliner is ook altijd handig bij een vintage look want daarmee kan je je mond net wat meer accentueren of de vorm ietsje aanpassen en ervoor zorgen dat je lipstick mooier blijft. (zoals die meneer in het filmpje ook liet zien)

dit is mijn resultaat, ik heb trouwens WEL een cat-eye hoor!! kan je alleen niet zo goed zien op de foto.

 
 Wat vinden jullie van de vintage look? zou je het durven dragen? let me know!

liefs, Marjolein

Vind je mijn artikelen leuk? Volg me dan via bloglovin'. Druk op de knop in het linker menu of zoek me op in de bloglovin' app!

2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. wat vervelend, en vreemd! bij mij doen ze het wel gewoon op de pc! achja, computers en internet zijn niet te doorgronden haha;)

      Verwijderen