zondag 22 juni 2014

Op jezelf wonen

Zoals sommigen van jullie weten ben ik vorig jaar uit huis gegaan. Superleuk, maar er komt heel wat bij kijken. Meer als je van te voren denkt. Vandaar dat ik hier eens een blog over wilde schrijven!
Vooral ook omdat ik zelf ook zocht naar ervaringen toen ik zover was en ik toch weinig kon vinden.
Als je op jezelf gaat komt er ineens een boel op je af. Je moet best wat spullen hebben/kopen en een heleboel regelen. Maar van te voren kun je jezelf al een boel leed besparen! Hieronder  wat  tips.

Het is een dooddoener maar het is toch echt heel erg waar. Ga sparen! Je zult echt verstelt staan van wat dingen kosten als je pas op jezelf gaat. Ook zal je rekeningen of kosten krijgen die je niet had verwacht of waar je niet helemaal op had gerekend in je van te voren gemaakte berekening  Denk dan aan afval en rioolheffingen en waterschapsbelastingen. Eventueel ook hondenbelasting als je ook meteen maar een hond in huis neemt.
Onderschat ook de boodschappen niet! Kijk goed waar je je boodschappen gaat doen want het verschilt heel dik of je boodschappen doet bij de Albert Heijn of bij de Lidl/Aldi. Ook de folderapp is best handig om in de gaten te houden. Waar ik dit eerder deed voor de fun of om de tijd te doden kijk ik nu veel gerichter, en dat werkt!

Maak van te voren een overzicht van je vaste lasten en reken ruim. Als je gaat berekenen of je je vaste lasten met een bepaalde huurprijs (als je gaat huren) goed kan betalen is het altijd beter om ruim te rekenen. Zowiezo, ook als je gaat kopen, is dit handig. Je komt zo niet voor verrassingen te staan. Dit ligt misschien voor de hand maar het is echt heel verleidelijk om dat toch niet te doen als je daarnaast nog dure hobby's hebt of graag veel luxe dingetjes koopt.  Laat je lijstje ook even nakijken door iemand die er verstand van heeft, bijvoorbeeld je ouders, zodat je niks vergeet.

Wat echt heel handig is om van te voren te doen is beginnen met het sparen van een uitset. Ik heb dit vanaf een jaar of 18 gedaan. Ik had al gauw soepkommen, wat glazen, ontbijtsetjes en later voor een verjaardag kreeg ik mijn servies, bestek etc. Je uitset hoeft ook helemaal niet duur te zijn. Ikea heeft echt mooie serviezen in starterkits voor weinig! Ik noemde het al net maar ik kreeg een hoop met mijn 20e verjaardag. Het is misschien minder leuk als dat ene hebbedingetje wat je graag wilde hebben, maar geloof me je bent echt heel erg blij dat je al die dingen al hebt als het zover is dat je uit huis gaat.
Wat handig is om hierbij in gedachten te houden is dat je je uitset waarschijnlijk een flinke tijd gaat gebruiken. Dus wat je nu helemaal fantastisch vind kun je later wel vreselijk lelijk vinden. Daarom ben ik zelf voor een neutraal cremekleurig basisservies (ikea arv) gegaan en mijn koffieservies heb ik aangevuld met Blond Amsterdam dingetjes. Voor mijn gevoel pas je een koffieservies toch sneller en makkelijker aan.

Marktplaats is je beste vriend! Kijk eens hoe veel mooie dingen je kan vinden op marktplaats. Als je alles nieuw gaat kopen aan meubels ben je echt ontzettend duur uit. Vooral als je ook alles precies in jou smaak wilt hebben. Je hebt zowiezo een bankstel nodig en het viel mijzelf behoorlijk tegen wat die dingen kosten. Ik vond op marktplaats een harstikke mooie bank, in zo goed als nieuwe staat die heerlijk zit voor 150 euro. Maar natuurlijk heb je niet alleen een bank nodig, ook een salontafel, lampen, misschien heb je ruimte voor een fijne stoel of nog een bank en een eettafel en stoelen zijn ook best prettig om te hebben. Tel dit alles maar eens bij elkaar op en je zal schrikken van het bedrag. En dan heb je nog niet eens een wasmachine en dergelijke. Dankzij marktplaats had ik mijn meubels voor onder de 1000 euro helemaal voor elkaar en ik heb spullen die er als nieuw uitzien.

Vrienden, familie en kennissen zijn ook goud waard in je zoektocht naar spullen. Veel mensen hebben op zolder nog wel het een en ander staan waar ze zelf geen gebruik meer van maken. Laat ze weten dat je opzoek bent naar spulletjes, voor je het weet heb je al heel wat verzameld. Hou deze mensen ook goed te vriend want als je nog een boel moet klussen in je nieuwe stekje wil je dat heus niet in je eentje doen!

Ook moet je een aantal zaken goed regelen. Je moet je stekje verzekeren, je moet je aanmelden bij een gas/electra maatschappij en je aanmelden voor 't water. Stelt allemaal niet zoveel voor maar je moet hier wel op tijd aan denken. Denk er dus ook aan om goed de meterstanden te noteren als je voor het eerst je nieuwe huisje in komt!

Hopelijk hebben jullie wat aan mijn tips, wil je nog iets weten? Vraag het! I'll let you know!

Liefs, Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten