dinsdag 13 december 2011

Aardbeien triffle taart

Hey allemaal!

Vandaag heb ik voor jullie een taart. Niet zomaar een taart, een aardbeien triffle taart. Het is echt super lekker dus ik dacht lets share this one!;) Ik heb het idee vorig jaar met kerst gepikt van nigella lawson. Zij maakte de 'Anglo-Italian triffle'. Dit recept alleen dan met besjes en met veel meer drank. Omdat mijn moeder niet tegen besjes kan (en ik niet zoveel drank in mijn triffle wil) heb ik het recept iets aangepast en voor deze keer de kom vervangen voor een springvorm zodat het een taart word. Enjoy!

wat heb je nodig?
- cake (dit moet je even passen en meten met je springvorm voor de hoeveelheid ik had aan een grote cake wel genoeg)
- aardbeien jam. neem voor de zekerheid 2 potjes. ik had aan 1 potje ook niet genoeg. ik kan hierbij ook niet precies een hoeveelheid aanwijzen want het hangt van de grote van de springvorm af.
- een half pak lange vingers
- 2 borrel/shot glaasjes (2.5 cl) limoncello (citroenlikeur)
- 1 bakje aardbeien
- halve limoen
- 1 ei (gescheiden)
- 50 gr. basterd suiker
- 2 bakjes mascarpone (als je dit te weinig vind kan je ook 4 bakjes nemen. dan moet je wel een ei extra toevoegen en nog eens 50 gram suiker)

bereiding:
1. doe de cake in de springvorm en smeer de cake daarna in met aardbeien jam.
2. neem de helft van de lange vingers en verkruimel deze. als alles gekruimeld is doe de kruimels dan over de laag jam en sprenkel 1 shotglaasje (2.5 cl) limoncello over het geheel.
3. neem nu een pannetje en doe hier +- een half potje jam in (als het je te weinig lijkt doe er dan meer in in principe maakt de hoeveelheid hierbij niet uit). Verwarm dit eventjes en knijp dan de halve limoen boven dit pannetje uit. neem nu ongeveer de helft van de aardbeitjes (zonder kroontjes) snij deze door de helft en voeg deze toe aan het mengsel. 1 minuutje verhitten. (niet koken!!) Als dit klaar is kan je het mengsel over de kruimels van de lange vingers gieten. Bedek wel de hele bodem!
4. neem het eigeel en doe hier de bastardsuiker bij. klop dit tot een dikke gele massa. Voeg het 2e shotglaasje limoncello toe. Je hoeft niet het hele glaasje te gebruiken als je er niet zo van houd.  Daarna kan je de mascarpone toevoegen.
5. klop het overgebleven eiwit stevig maar niet droog! Voeg dit toe aan het mengsel van eigeel, suiker en mascarpone. Even kloppen zodat het goed gemengt is en dan kan het boven op de taart.
6. 24 uur laten opstijven voor het beste resultaat daarna kun je als garnering nog wat aardbeien op de taart leggen of  met marsepein wat leuke figuurtjes maken.

eet smakelijk!

liefs, Marjolein 

1 opmerking: