maandag 17 oktober 2011

Haken!

Hey allemaal!

alweer een paar maand geleden heb ik een nieuwe hobby gevonden: haken!
je zal wel denken lekker oudbollig.. Maar als je een paar winters naar dat ene mutsje/sjaal zoekt en je kan het maar niet vinden, is het best leuk als je zelf handig bent!
Je kunt echt vanalles zelf maken! van telefoonhoesjes tot knuffeltjes of handschoenen, sjaals en mutsjes.
het kost even werk maar uiteindelijk is het ook nog eens goedkoper! (en dat is natuurlijk altijd leuk!)

wat heb je allemaal nodig?
Haken werkt het beste met katoen. Dit kun je vinden bij de wibra(heeft wel weinig kleurtjes! dat is wat minder) of bij handwerkzaakjes o.i.d. Wol wil ook wel maar dat haakt minder makkelijk (ervaringsdeskundige:P). Verder heb je nog een haaknaald nodig. bij de wibra verkopen ze voor ik geloof 50 cent (!) haaknaalden. Als je van plan bent om het te leren en je wilt er verder mee is het ook best handig om verschillende maten te halen. And thats all. Het is dus een goedkope hobby. Voor de gevorderde hakers (of als je het gewoon leuk vind) zijn er bij handwerkzaakjes vaak ook nog speciale greepjes voor op je haaknaald te koop. Dit haakt wat comfortabeler.

And then the fun starts! Tijd om iets te gaan maken! Ik had geen idee hoe het moest toen ik begon dus ben ik maar eens fijn op youtube gaan zoeken. Daar heb ik een kanaal ontdekt van iemand die (helaas wel in het engels) zowel links als rechtshandig haakt en je heel precies laat zien hoe het moet namelijk: Crochet Geek. Het is heel duidelijk en ze maakt hele leuke dingen! Ze gebruikt wel wat termen als single crochet, half double crochet, double crochet en slip stitch bijvoorbeeld maar als je goed oplet heb je zo in de gaten wat wat is.

Ik heb nog wel gekeken naar nederlandse filmpjes maar daar werd het lang niet zo duidelijk uitgelegd. Veel van de filmpjes waren van te ver gefilmd en werd er gepraat in termen als: vaste, stokje, halve vaste etc. en ik snapte er niks van! (inmiddels wel nu ik de engelse termen ken) Ik vond de engelse termen toch iets duidelijker en logischer. Maar dat is een persoonlijk dingetje.

Hieronder het resultaat van wat zelf gemaakte haakwerkjes


Bloemetje, begin van een mutsje (dat ik nooit heb afgemaakt.. dat ontwerp duurde me veeeeel te lang:P) en een telefoonhoesje met een bloemetje erop. 

Er zijn natuurlijk nog veel meer leuke voorbeelden denkbaar. Ik zou zeggen ga eens youtuben en googlen en je vind echt superleuke dingen die je heel makkelijk zelf kan maken! (cupcakeknuffeltjes bijvoorbeeld!!) 

Ik wens jullie veel succes! En post ook een van jou eigen werkjes als je het hebt geprobeerd! 

liefs, Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten